Theatercollectief De Nieuwe Lichting – Motivatie
Dat motivatie absoluut niet vanzelfsprekend is werd al snel duidelijk en ook dat er helaas nog niet zoiets is als een ‘motivatie-wonderpil’. Maar wel, dat wij als opvoeders een hoop kunnen doen in de interactie om motivatie te stimuleren. Het draait daarbij om de drie belangrijke ingrediënten voor motivatie: competentie, autonomie en verbinding. Ook het stimuleren van een growth mindset is van belang.
Naast de interactieve rollenspellen was er nog het ludieke intermezzo ‘Demotiveren kun je leren’ waarin één van de acteurs, na een iets té positieve start, uiteindelijk toch zeven pubers wist weg te spelen (oftewel demotiveren) binnen een mum van tijd en dat puur door zaken als desinteresse, gebrek aan empathie, aanvallende bewoording, verkeerde intonatie etc. Een dikke knipoog naar de dunne scheidslijn tussen motivatie en demotivatie.
Nog een paar mooie ‘take-aways’ van de avond die we graag delen: Geef beloningen achteraf en onverwacht, focus op het proces en niet het resultaat, wees oprecht, geef vertrouwen, let op met ‘waarom-vragen’ (ze geven de ander het gevoel zich te moeten verantwoorden), gebruik korte bewoordingen om je tiener aan de praat te krijgen, zoals de combinatie van ‘hoezo + want + dus’ en ‘vertel’. Ook een simpele ‘hm’ kan al wonderen doen.
Ga voor de handout over motivatie en verdere ‘tips-en-tricks’ naar de download op deze pagina.