template-parts/page-content.php
Vraag & Antwoord
Hieronder staat een selectie van de vragen & antwoorden van de meeste gestelde vragen:
Vraag | Antwoord |
We hebben helemaal geen montessori-achtergrond. Is dat erg? | Nee, dat is geen probleem, omdat we in de brugklas vanaf de eerste dag een begeleidingstraject starten. Hierin maken we de leerlingen wegwijs in onze manier van werken. Zelfs voor kinderen met een montessori-achtergrond is dit nieuw. De meeste leerlingen van het Jordan komen trouwens van een reguliere basisschool. De leerlingen hebben vooraf dus geen ervaring nodig met het montessorisysteem, op het Jordan leren we leerlingen geleidelijk aan steeds meer plannen. |
Laat het montessori-onderwijs de leerling alle vrijheid? | Nee. Het montessorisysteem staat gelijk aan zelfstandigheid. Kinderen worden daarin, zeker in de beginjaren, goed begeleid en getraind door hun persoonlijke mentor, zodat zij leren het zelf te doen. Ieder schooljaar bestaat uit vier ‘pensa’. Eén pensum bestaat uit acht weken. Docenten geven aan het begin van ieder pensum aan hun leerlingen een schriftelijk overzicht met de stof voor de betreffende periode (de studiewijzer). Sommige opdrachten doe je samen, andere alleen. Leerlingen bepalen dan zelf, binnen de grens van acht weken, hun eigen tempo. Aan het eind van het pensum moet de leerstof afgerond zijn. Natuurlijk werken de leerlingen op het Jordan niet alleen maar zelfstandig. Ze krijgen ook klassikale lessen en minimaal één proefwerk per vak per pensum. Deze staan ook ‘ingepland’ in de werkwijzer, zodat leerlingen hier al ruim van tevoren op kunnen anticiperen. Iedere proef wordt nabesproken. Wat ging goed, wat nog niet? Aan het eind van het pensum worden alle resultaten van de leerling bekeken en besproken door de docenten. De persoonlijke mentor doet hier schriftelijk verslag van en zal, indien nodig, een plan van aanpak opstellen. |
Mijn kind kan niet zo goed plannen. Is het Jordan dan wel wat voor hem? | De meeste leerlingen komen op onze school zonder dat ze ooit zelfstandig hun werk hebben gepland. Zij leren in de brugklas hoe zij een planning moeten maken. Ook leren zij hoe ze zelfstandig moeten studeren en prioriteiten moeten stellen. Zij worden daarin gedurende hun hele schoolloopbaan intensief begeleid door een persoonlijke mentor. Hij heeft iedere week een werkbespreking met de leerling. Hierin wordt onder meer besproken wat er die week goed en minder goed is gegaan. Achterstanden of slechte beoordelingen worden op die manier direct opgemerkt. Zo nodig maakt de mentor met de leerling een plan van aanpak. Voor een enkeling zal het, ondanks de intensieve begeleiding en hulp, lastig blijven om te plannen. Gelukkig leert de ervaring dat het overgrote deel van de leerlingen, door de gestructureerde ondersteuning die wij als school bieden, uitstekend mee kan komen. Mocht het desondanks niet lukken, dan kunnen leerlingen extra onderwijs krijgen zoals ‘Leren leren’ of hulp van een gespecialiseerde studiecoach. |
Hebben leerlingen op het Jordan huiswerk? | Huiswerk is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs, ook op het Jordan werken leerlingen thuis aan schoolopdrachten. Hij zal proefwerken moeten voorbereiden, maar ook werk moeten maken. Het verschil met andere scholen is wel dat de docent het werk niet per dag opgeeft; een leerling krijgt dus geen huiswerk op. De leerling krijgt studiewijzers mee voor een pensum. Een leerling bepaalt vervolgens zelf wat en wanneer hij thuis aan het werk gaat om te voldoen aan de eisen uit de studiewijzer. |
Worden de schoolresultaten met mijn kind besproken en worden wij als ouders ook op de hoogte gehouden? | Iedere Jordanleerling krijgt aan het begin van het schooljaar een zogenaamd ‘pensumboekje’. Hierin staat al het werk dat de leerling in dat jaar moet doen. Heeft hij een onderdeel af, dan kan hij dat aftekenen bij zijn docent. Op die manier kunnen de ouders ook inzicht krijgen in de voortgang van hun kind. De resultaten zijn voor ouders bovendien samen met hun kind in te zien via het beveiligde computersysteem Magister. Op basis van de gegevens uit het pensumboekje bespreken de leerling en zijn persoonlijke mentor iedere week de voortgang, zowel op het gebied van tempo als op het gebied van niveau. Als dingen niet goedgaan, probeert de mentor te achterhalen waar dat door wordt veroorzaakt. Hij maakt zo nodig een plan van aanpak met de leerling. Als dat nodig is, worden de ouders daar natuurlijk bij betrokken. Na ieder pensum worden alle behaalde vorderingen en resultaten door alle docenten van de leerling bekeken en besproken in een docentenvergadering. De mentor doet hier schriftelijk verslag van aan de ouders. |
Hebben ouders en docenten op het Jordan veel contact met elkaar? | Op het Jordan vinden wij het belangrijk dat ouders weten wat er op school speelt en hoe het met hun kind gaat. Daarom organiseert het Jordan vier keer per jaar ouderspreekuren. In twee daarvan kunnen ouders praten met de mentor van hun kind, in de andere twee kunnen ze ook spreken met de docenten van hun kind. In veel gevallen is de leerling ook bij dit gesprek aanwezig. Daarnaast zijn er in de onderbouw twee klassenouderavonden die worden geleid door de beide mentoren van de klas. Hierin worden zaken besproken die in de klas spelen, maar er komen ook algemene schoolzaken aan bod. Ook is er tussentijds geregeld contact tussen mentor en ouders, zeker als dat nodig is. Daarnaast zijn er voorlichtingsavonden, contactouderavonden en thema-avonden, die meer te maken hebben met de school in het algemeen. De oudervereniging organiseert vier keer per jaar speciale thema-avonden in de Jordan Academie voor Ouders, bv. over het tienerbrein, hoe om te gaan met alcohol, hoe motiveer je je kind etc. |
Mijn kind heeft havo-advies. Moet ik bang zijn dat mijn kind op enig moment toch weer op zoek moet naar een andere school? | Nee. Als een kind een havo-advies heeft, kan hij het niveau in principe aan. Wel is het belangrijk dat een leerling, ongeacht het schooladvies, het montessorisysteem aan kan. Hij moet graag zelfstandig willen werken en hij moet ook leren samenwerken. De leerling moet bereid zijn te leren zijn eigen schoolwerk te plannen en organiseren. Daar wordt hij natuurlijk bij geholpen. Hij moet wel de motivatie hebben zich het montessorisysteem eigen te maken en verantwoording willen leren nemen voor zijn eigen leerproces. |
Mijn kind is een echte vwo-leerling. Wat kan het Jordan hem bieden in die eerste drie brugjaren? | Voor de vwo-leerling die nog wat extra aankan, hebben wij een aparte vwo-klas. Eens per week werken leerlingen in de V-topklas aan onderzoeksvaardigheden, waarbij twee verschillende vakken samenwerken. Je kunt daarbij denken aan geschiedenis en Frans of wiskunde en lichamelijke opvoeding. De projecten, die ieder pensum anders zijn, zijn uitdagend en afwisselend. En zo komt de leerling tot vaardigheid in wetenschappelijk denken. Per jaar rondt de vwo-leerling vier vwo-projecten af. De leerlingen die nog niet zeker zijn van hun vwo-niveau, worden in de h/v-brugklas op hun eigen niveau bediend. Dat betekent dat wij onze leerlingen bij veel vakken individueel leerstof aanbieden op het niveau dat zij aankunnen en tegelijkertijd uitdagend blijven vinden. Dat is voor iedere leerling anders. Daarnaast biedt het zelfstandig plannen van werk voor veel (vwo-)leerlingen een extra uitdaging. Ten slotte hebben wij voor de goed presterende onderbouwleerlingen ‘pluskeuzes’. Zij kunnen dan extra lessen volgen in bijvoorbeeld robotica, science, filosofie, schermen, theater, in de moestuin werken, etc. |
Heeft mijn kind les in een vaste klas of zitten alle kinderen (van verschillende jaren ) door elkaar heen? | Beide. In principe zitten alle leerlingen van het Jordan in een vaste klas. Daarnaast zijn er acht keuze-uren per week. Leerlingen kiezen in zo’n uur zelf bij welk vak ze gaan zitten. Het is gebruikelijk dat ze dan kiezen voor een vak waar ze werk voor willen maken, waar ze moeite mee hebben of waar ze bij achterlopen. In zo’n keuze -uur zitten alle leerjaren door elkaar. In de eerste drie leerjaren gaan leerlingen aan het eind van het schooljaar op kamp samen met leerlingen uit verschillende klassen en jaren. |
Kan mijn kind in de klas komen bij zijn vriendje/vriendinnetje? | Bij de eerste aanmelding, die door de basisschool wordt gedaan, wordt nog niet gevraagd naar een voorkeur. Zodra de leerling echter is toegelaten tot onze school, ontvangen de ouders het “Jordan aanmeldingsformulier brugklas”. Hierop kan de leerling aangeven bij welk vriendje of vriendinnetje hij in de klas wil komen. Bij de klassenindeling proberen we rekening te houden met de voorkeur van de leerling. We plaatsen echter in de brugklassen niet meer dan drie à vier kinderen van één basisschool bij elkaar, omdat dat een goede integratie met de rest van de groep in de weg zou kunnen staan. Wel zorgen wij ervoor dat een aantal leerlingen uit een zelfde gemeente bij elkaar in de klas geplaatst worden zodat zij met elkaar kunnen fietsen van en naar school. |
Is klassikaal onderwijs de basis?
Of in kleinere groepen aan het werk? |
Klassikaal onderwijs is de basis, maar niet frontaal onderwijs! Een docent staat dus niet een uur lang voor de klas z’n verhaal af te draaien. Na een korte uitleg gaan leerlingen zelfstandig aan de slag. De docent helpt dan bij vragen en problemen, hij/zij ‘managet’ het leerproces. |
Interessant, de werkwijze gebaseerd op gelijkwaardigheid.
Wat betekent dit voor hiërarchie? Wat als er grensoverschrijdend gedrag plaatsvindt? |
Er is eigenlijk geen hiërarchie. De docent staat naast de leerling. Er is veel onderling respect. We worden niet vaak met grensoverschrijdend gedrag geconfronteerd. Natuurlijk komt het hier ook voor, maar we horen dat vaak heel snel via mentoren, docenten of juist leerlingen, juist omdat we op gelijke voet staan en er veel vertrouwen is. Gedrag wordt altijd opgelost met een gesprek. Straffen hoort niet bij onze filosofie, consequenties wel. |
Ga je ook al in de eerste op (buitenlandse)reis of alleen op kamp? | In de eerste, tweede en derde klas ga je op kamp. Je kan kiezen uit meer dan 10 verschillende kampen. Van zeilen in Friesland tot Bewegen in de buurt en van Mastersjef Fryslan tot I like to movie movie. Je mag altijd met een vriendje of vriendinnetje op kamp. In de vierde klas ga je naar het buitenland, naar Berlijn, Parijs of Londen, Krakau/Auschwitz, Marrakesh of Togo. Leerlingen in 5vwo gaan als begeleiders mee op kamp. |
Heeft deze school Cambridge Engels | Zeker, en soortgelijke programma’s bij Duits en Frans. Daarnaast is er ook een speciaal talentprogramma (in samenwerking met de Hogesschool en universiteit) voor leerlingen die van een uitdaging houden. |
Moet je veel samenwerken? | Ja en nee. Het Jordan is voor een groot deel gericht op het individuele van de leerling, zodat iedere leerling in eigen tempo en op eigen niveau aan het werk kan. Je bent dus veel zelfstandig aan het werk, waarbij je veel verantwoordelijkheid krijgt. Maar natuurlijk hebben wij ook diverse samenwerkingsopdrachten en kan je tijdens het individueel aan het werk zijn dit ook samen doen. Als je samen opdrachten maakt leer je ook veel van de ander doordat je het bijvoorbeeld aan de ander moet uitleggen. |
Werken jullie met een vast rooster? Altijd t/m 6e uur? | Elke dag beginnen de lessen om 8.40 uur en ben je klaar om 15.00 uur. Van 15.15-16.15 uur is er nog een tweede keuze, maar die is niet verplicht. Als een docent ziek is, worden de lessen in de onderbouw altijd opgevangen door een andere docent. Leerlingen kunnen altijd zelfstandig doorwerken aan het vak dat uitvalt of een ander vak. |
Zijn er naschoolse activiteiten? | Meestal niet na schooltijd. We bieden allerlei activiteiten aan tijdens schooltijd en soms ook in de plus-keuzes. Op het Jordan heb je veel buitenschoolse activiteiten binnen schooltijd! |
Verdwaal je soms als je naar een andere vak loopt ? | Verdwalen kan altijd, maar we zijn een kleine school met maar een paar gangen. Je zal zien dat je zo wegwijs bent op het Jordan. |
Hoe gaan jullie om met kinderen met add, adhd en angststoornissen? | Het Jordan kent een uitgebreide begeleiding door mentoren of zorgspecialisten die leerlingen helpen met een extra vraag als dyslexie, add, faalangst etc. Wij kijken altijd naar de individuele leerlingen en zullen proberen die zo goed mogelijk te helpen. |
Kun je je eigen mentor kiezen? | In de eerste en tweede klas nog niet, dan heb je twee klassenmentoren waarvan er één je persoonlijke mentor is. Vanaf klas 3 mag elke leerling zelf een mentor kiezen die het beste bij hem past. |
Moet je een laptop hebben? | Ja, iedere leerling heeft naast de gewone schoolboeken, z’n eigen laptop. Een deel van de opdrachten worden digitaal gemaakt en het nakijken van je werk kan ook heel goed digitaal. Maar we hebben nog wel gewoon boeken, de hele dag op een computer is ook niet alles. Daarnaast is schrijven een heel belangrijke vaardigheid tijdens het leren. Je ziet daarom dat de meeste vakken werkboeken hebben waarin geschreven moet worden. |
Mag je van het schoolplein af? | Ja, je mag het schoolplein af. Om even een rondje te lopen of een boodschap te doen. Als je er maar voor zorgt dat je na een pauze weer op tijd in de les bent. |
Wat als je advies VMBO TL/HAVO is? Kan je dan ook naar het Jordan? | Met een gedeeld advies vmbo/havo kun je helaas niet naar het Jordan. Het moet minimaal een havo-advies zijn. |
Is er een loting en zo ja hoe werkt dit? | Het aantal aanmeldingen voor het Jordan is soms groter dan het aantal plekken dat we hebben. Helaas moet het Jordan daarom regelmatig loten. Gelukkig hebben we komend schooljaar een extra brugklas (6 brugklassen namelijk) waardoor de kans om geplaatst te worden groter is. Meer daarover op de onze website: hier |
Wat is de maximale vrijwillige bijdragen per jaar? | Dat is moeilijk te zeggen omdat die inkomensafhankelijk is. Kijk ook even hier . Leerlingen van ouders die de vrijwillige ouderbijdrage niet betalen, kunnen toch aan alle activiteiten deelnemen. Uit de vrijwillige ouderbijdrage wordt een deel van de kosten van de excursies, kampen, reizen e.d. betaald. Dat betekent dat ouders gedurende het schooljaar voor dat soort zaken geen extra rekeningen krijgen. |
Heeft het Jordan een programmeervak of iets in die richting ? | Nee, wel een robotica keuze waarin je met lego robots gaat maken en ook deels moet programmeren. |
Hoe lang duurt een pauze? | De eerste pauze een kwartier en de tweede pauze 40 minuten. |
Hebben de leerlingen een kluisje op school? | Leerlingen kunnen gratis gebruik maken van een kluisje. Die is met de telefoon of het mediatheekpasje van school te openen. |
Hoe gaan jullie om met jonge leerlingen die op de basisschool een klas overgeslagen hebben? | Jonge leerlingen krijgen – indien noodzakelijk – extra begeleiding. |
Hoeveel uur sport heb je in de week? | Dat hangt een beetje van het leerjaar en periode af, maar minimaal twee uur in de week. |
Is er een lijstje met benodigdheden die je nodig heb als je volgend jaar naar die school wil zoals bijvoorbeeld welke boeken je nodig hebt? in het eerste jaar | Dit soort informatie krijg je automatisch als de leerling is geplaatst op het Jordan. |
Mijn dochter heeft een vraag gesteld over laptops of jullie die gebruiken in de lessen en of we die moeten aanschaffen via school? | We gebruiken de laptop naast gewone boeken. Kijk ook even hier . Wij schrijven geen laptop voor, geven wel specificaties op voor het device dat je zelf moet aanschaffen. |
Hoe oud moet je zijn om te mogen spijbelen | Spijbelen is geen onderdeel van ons onderwijs:-) |